9 سپتامبر 2022- محققان دانشگاه کوئینز بلفاست، یک فیلم(لایه ی نازک) پلاستیکی پیشگام ساخته اند که می تواند ویروس هایی را که روی سطح آن فرود می آیند با نور اتاق از بین ببرد.

این لایه ی نازک پلاستیکی خود استریل شونده، اولین پلاستیک از این نوع است، و از آنجایی که هزینه ی تولید آن کم است، به راحتی می توان از آن برای پیش بند یکبار مصرف، رومیزی و پرده در بیمارستان ها و سیستم های بهداشتی استفاده کرد.

این پلاستیک با لایه نازکی از ذرات پوشانده شده است که نور UV را جذب کرده و گونه های فعال اکسیژن(ROS) را تولید می کنند که ویروس ها از جمله SARS2 را از بین می برند.

فناوری مورد استفاده برای ایجاد این لایه ی نازک پلاستیکی، همچنین تجزیه پذیر بودن آن را تضمین می کند. این فیلم پلاستیکی برخلاف فیلم های پلاستیکی یکبار مصرف فعلی، بسیار دوستدار محیط زیست است.

این پیشرفت می تواند منجر به کاهش قابل توجهی در انتقال ویروس ها در محیط های مراقبت های بهداشتی و همچنین در سایر مکان هایی شود که از فیلم های پلاستیکی استفاده می کنند، به عنوان مثال کارخانه های تولید مواد غذایی.

محققان دانشگاه کوئینز بلفاست، این فیلم را برای فعالیت ضد ویروسی با استفاده از چهار ویروس مختلف آزمایش کردند: دو سویه ویروس آنفولانزای A، یک پیکورناویروس بسیار پایدار به نام EMCV وSARS2 ، در هر یک از این آزمایشات آن را در معرض اشعه UVA یا با نور یک لامپ فلورسنت نور سفید سرد قرار ‌داده و دریافتند که این فیلم در از بین بردن همه ویروس ها موثر است، حتی در اتاقی که فقط با لوله های فلورسنت سفید روشن می شود.

این تحقیق در مجله Photochemistry and Photobiology B: Biology منتشر گردید.

پروفسور اندرو میلز، از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی در دانشگاه کوئینز بلفاست، گفت: این فیلم می تواند جایگزین بسیاری از فیلم های پلاستیکی یکبار مصرف مورد استفاده در صنعت مراقبت های بهداشتی شود، زیرا ارزش افزوده ی ناشی از خود استریل شوندگی، را بدون هزینه اضافی واقعی دارد. از طریق آزمایش‌های دقیق متوجه شدیم که فقط تابش نور اتاق به این لایه ی پلاستیکی ویروس‌ها را بطور موثری از بین می برد. این اولین بار است که چنین چیزی ساخته می‌شود و ما امیدواریم که سود بزرگی برای جامعه باشد.

دکتر کانر بامفورد، از موسسه ی پزشکی آزمایشگاهی Wellcome-Wolfson در دانشکده ی پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه کوئینز بلفاست، گفت: ویروس‌های بیماری‌زا مانند SARS2 و آنفولانزا برای سال‌های آینده همچنان یک مشکل جهانی خواهند بود. برای تولید فیلم‌های پلاستیکی نازک خود استریل‌شونده، ما یک فناوری کم‌هزینه ایجاد کرده‌ایم که می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر انتقال بیماری داشته باشد. از جمله در مورد ویروس ها در یک محیط مراقبت های بهداشتی و سایر بخش هایی که از آنها استفاده می شود.

این پروژه توسط شورای تحقیقات فیزیکی و مهندسی (EPSRC)، که بخشی از شورای تحقیقات و نوآوری انگلستان است، تامین مالی شد.

دکتر Kedar Pandya، مدیر EPSRC، گفت: این یک پیشرفت بسیار هیجان‌انگیز است که پتانسیل آن را دارد که انتقال ویروس‌ها را در طیف وسیعی از تنظیمات کاهش دهد و در عین حال از نظر زیست‌محیطی پایدار باشد.این یک نمونه عالی از تحقیقات ماجراجویانه و نوآورانه است که پتانسیل بهبود زندگی میلیون ها نفر را دارد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220909/Ground-breaking-plastic-film-can-kill-viruses-that-land-on-its-surface-with-room-light.aspx